Одним з пріоритетних напрямів освітньої політики нашої держави є турбота про обдарованих дітей та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток. В Національній доктрині розвитку освіти зазначено: «Держава повинна забезпечувати створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді», адже саме молоді люди в майбутньому будуть визначати шляхи розвитку вітчизняної науки, економіки, політики, медицини, культури, а тому перед кожним педагогом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованих дітей та учнівської молоді.
Створення умов для виявлення й оптимального розвитку вихованців, зокрема талановитих,обдарованих, а також просто здібних дітей є одним з найголовніших напрямів навчально-виховної діяльності Центру дитячої та юнацької творчості. І це саме той напрям, який потребує узгодження дій багатьох суб’єктів навчально-виховного процесу: директора, практичного психолога, керівників творчих об’єднань, батьків, громадськості. Завдяки їх спільній діяльності в закладі створено певну систему роботи з обдарованими дітьми. Педагогічним гаслом з даного напряму діяльності ми обрали слова О.Грединарової: «Діти тим талановитіші та розумніші, чим більше можливостей бути талановитими й розумними ми їм надаємо».
Робота з обдарованими дітьми вимагає від педагогів нашого закладу
особливих інноваційних підходів, запровадження нових стандартів в організації навчально-виховного процесу. Широке запровадження нових педагогічних технологій, сучасних форм і методів, які сприяють виявленню, підтримці та розвитку обдарованості допомагають як педагогам, так і вихованцям розкрити свої здібності, таланти, набути навичок дослідницької роботи, майбутньої професії, розвинути ініціативу, сформувати уміння здійснювати творчий пошук, використовувати досвід колег, наукові дослідження.
Потреби учнів в рамках традиційного уроку не завжди можуть бути задоволені через різного рівня розвитку учнів. Тому робота з обдарованими або просто здібними дітьми може набувати різних форм.
Гра – найулюбленіше заняття дітей. Інтелектуальна гра – це вид гри, який базується на застосуванні учасниками свого інтелекту та ерудиції. Саме в даному виді навчальної діяльності проявляються і розвиваються різні сторони особистості, задовольняються інтелектуальні і емоційні потреби, складається характер. Інтелектуальна гра сприяє формуванню вміння нестандартно мислити, швидко і лаконічно викладати свої думки, застосовувати знання, отримані на уроках і здобуті самостійно, в незвичайній для учнів ситуації.
На відміну від предметних олімпіад, науково-практичних конференцій, різних освітніх конкурсів, інтелектуальна гра дозволяє перетворити серйозну інтелектуальну діяльність в захоплююче змагання, в ході якого учні не тільки поглиблюють знання з різних предметів, а й мають можливість розвивати інтелект, ерудицію, вміння спілкуватися та працювати в команді. У процесі проведення інтелектуальних ігор ми даємо можливість задовольнити інтереси та бажання учнів, що виходять за межі навчальної програми.
Інтелектуальні ігри – це конкурс, у якому переможцями стають найсильніші, а інші учасники збагачуються новими знаннями і здобувають необхідний досвід.
Інтелектуальні ігри готуються і проводяться учасниками інтелектуального клубу «Ерудит» в системі, починаючи з молодших класів:
- «Веселе кенгурятко» для 3-х класів;
- «Математична АБВГДейка» для 4-х класів;
- «Математичні совенятка» для учнів 5-6 класів;
- «Флори і фауни дивосвіт» для 4- 5-х класів;
- Брейнринг «Права і обов’язки громадян України» - для 9- 11 класів
- Інтелектуальний ярмарок за напрямами: фізика, математика,хімія, біологія – для учнів 1011 класів;
- Конкурси математичних ерудитів «Найрозумніший», знавців української мови та літератури, історії України – для учнів середнього та старшого шкільного віку;
- Брейн – ринг «Пізнай свою країну» для учнів середнього та старшого шкільного віку;
- Інтелектуальний ярмарок «Назустріч ДПА» для учнів 9 класів;
- Інтелектуальний ярмарок «Назустріч ЗНО» для учнів 11 класів.
Також інтелектуальні ігри проводяться до знаменних і пам’ятних дат, ювілеїв видатних людей.
Згідно Положень І етап інтелектуальних ігор проводиться на базі шкіл району і міста, а ІІ етап - в Центрі дитячої та юнацької творчості.
Учні з задоволенням приймають участь в інтелектуальних іграх, а ми, позашкільники, бачимо безсумнівну користь даних заходів і видимий результат.
Інтелектуальні ігри об’єднує одна загальна риса: вони покликані всебічно розвивати дітей та учнівську молодь, спрямовувати у бажане русло формування їх світогляду. Кожна інтелектуальна гра несе в собі глибоке смислове навантаження і має конкретно визначену мету, шлях до якої лежить через виконання завдань, поставлених перед учнем у грі. Ці завдання відзначаються різноманітністю, поступово ускладнюються, періодично повторюються в іншій грі і добре виконуються дітьми в зв’язку з чим досягається необхідна послідовність в посиленні впливу на розвиток розумових та фізичних здібностей учнів. У процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватись, мислити самостійно, розвивається увага, формуються такі якості як кмітливість, винахідливість, ерудованість, дух суперництва, яскрава емоційність, що приносить дитині радість і насолоду.
Систематична робота протягом 10 років вже принесла певні результати, тому є сенс поділитися досвідом роботи, задуматися над продовженням і подальшим розвитком даної форми проведення занять з дітьми та учнівською молоддю.
Запрошуємо до співпраці!
|